בתחילת חודש אוגוסט הודיעה חברת דירוג האשראי הבינלאומית S&P על החלטתה להעלות את דירוג האשראי של מדינת ישראל לרמה AA מינוס. זוהי רמת דירוג האשראי הגבוהה ביותר אליה הגיעה ישראל עד כה, ומשמעותה העמוקה היא הכרה בינלאומית בחוסן הכלכלה הישראלית והבעת אמון במדיניות הכלכלית של הממשלה.

החלטת S&P מתבססת על מספר שיקולים, ואחד המרכזיים שבהם הוא ההתרשמות מפיתוחן של תגליות הגז הטבעי במים הכלכליים של ישראל; תגליות שצפויות להבטיח את העצמאות האנרגטית של המדינה ולהעשיר את קופת המדינה בשנים הבאות. על פי הודעת S&P ההכנסות הצפויות מהפקת הגז הטבעי יגדילו את הכנסות המיסים, ויאפשרו לממשלת ישראל לעמוד ביעדי הגירעון הפיסקאליים הקבועים בחוק. כמו כן נמסר בהודעה כי הכלכלה הישראלית צפויה ליהנות מקפיצת מדרגה נוספת לאחר שיושלם פיתוח מאגר לוויתן והפרויקט יכנס לתפוקה מלאה.

עדיין מתנגדים למתווה הגז?

כזכור, רק לפני כשנתיים הדיון בנושא מתווה הגז היה בשיאו. מתנגדי המתווה התייחסו אליו כאל "שוד הגז", והובילו מחאה ציבורית נרחבת.

עכשיו, כשבכירים בענף הכלכלה ובמשק האנרגיה מברכים על עליית דירוג האשראי, ומפרסמים הודעות חגיגיות בתקשורת, נחשפת האמת: מחירי הגז הטבעי בישראל הם מהנמוכים ביותר בעולם. הכנסות המדינה הנובעות מפיתוח משק הגז הטבעי הישראלי, הן ברמת הצריכה המקומית והן ברמת הייצוא, עומדות בבסיס ההחלטה להעלות את דירוג האשראי של ישראל לרמתו הגבוהה ביותר אי פעם. בנוסף, שר האנרגיה כבר הצהיר על הפסקת השימוש בפחם המזהם בשנת 2030.ף
מכאן עולה מסקנה פשוטה וברורה: מתנגדי מתווה הגז טעו. הנתונים השגויים שהפיצו יצרו מצג שווא ופאניקה מיותרת. אשרי כולנו שאנשי מחאת "שוד הגז" כשלו במזימתם.

מאמר קודם: הגז הטבעי הוא הפתרון, לא הבעיה