אנחנו חיים בעידן של תיאוריות קונספירציה. מצד אחד אני מבין לגמרי לליבם של תושבי חוף הכרמל והסביבה, כי תאוריות קונספירציה יכולות להיות דבר מפחיד מאוד – בייחוד כשיש לך ילדים.

לאור כל מה שמתרחש עכשיו סביב נושא תחילת הפקת הגז ממאגר לוויתן (שכולל תהליך של הרצת האסדה), הלכתי ובדקתי על מה הבלאגן והטירוף. אז זה העניין:
1. תקן הפליטה היממתי לבנזן הוא 3.9 מיקרוגרם לקוב.
2. במקרה הגרוע ביותר האפשרי, בזמן הרצת האסדה ריכוזי הבנזן בחוף יכולים לעלות ב- 0.135 מיקרוגרם לקוב, זה נמוך משמעותית מהתקן וזה בתרחיש הקיצוני ביותר.
3. עכשיו מה זה אומר? בדקתי מהם ריכוזי הבנזן כבר היום ללא האסדה. למשל בתחנת הניטור מעיין צבי שמפעיל איגוד ערים שרון כרמל (שזה האיגוד שממומן מכספי הארנונה של התושבים), והוספתי את כמות הבנזן שתתווסף במקרה הגרוע ביותר, 0.135 (זוכרים?). מקבלים 0.57 (מק"ג\מ"ק) – 15% בלבד מהתקן המותר.
4. חשבתי לעצמי אם כך, בואו נראה מה היקף פליטת הבנזן שיש לי מתחת הבית. בדקתי את נתוני תחנת הניטור שנמצאת בבית ספר עירוני ד' (רחוב יהודה מכבי בתל אביב). אני מכיר את תחנת הניטור הזאת היטב, הייתי עובר שם כמעט כל יום עם ביתי הבכורה בעגלת ילדים כשהייתה תינוקת, וגילית ששם היקף הפליטות כמעט כפול מזה שצפוי במעיין צבי ואזור חוף הכרמל בזמן הרצת האסדה – שוב, במקרה הגרוע ביותר האפשרי.

בדקתי את הנושא בכמה תחנות ניטור נוספות – התוצאות בגרף:

ראיתי שהרבה תושבים מדברים על פינוי לתל אביב. הייתי מציע להם להקשיב שוב לדברי מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה גיא סמט שאומר "אל תברחו לת"א שם יותר מזוהם, תישארו בחוף הכרמל".
זו הבעיה עם תיאוריות קונספירציה, העובדות לא משחקות תפקיד וההיסטריה משתלטת.

לקריאת הכתבה במלואה:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2417995291846212&set=a.1414031005575984&type=3&theater