ממשלת הולנד הודיעה לאחרונה כי בכוונתה להפסיק לחלוטין את השימוש בפחם עד לשנת 2030. זוהי החלטה מרשימה ואמיצה, בייחוד אם לוקחים בחשבון את העובדה שבשנת 2016 לא פחות מ-35% מן החשמל בהולנד הופק באמצעות פחם. עם הצהרה זו, מצטרפת הולנד לרשימה מכובדת של מדינות וערים בעולם אשר כבר הכריזו על כוונתן להפסיק להשתמש בפחם עד שנת 2030, ביניהן חברות בפורום G7 של המדינות המתועשות כגון בריטניה, צרפת וקנדה, וכן חברות באיחוד האירופי, דוגמת פינלנד, דנמרק ובלגיה.

הרשימה, כאמור, לא מתחילה ונגמרת באירופה, ישנן גם מספר מדינות בארצות הברית, ביניהן וושינגטון, קליפורניה, ניו יורק, הוואי, אורגון ומסצ'וסטס, שהתחייבו להפסיק את השימוש בפחם. יש גם ערים גדולות, כגון ניו דלהי ובייג'ינג, שהחליטו לפעול להפחתה דרסטית בזיהום האוויר על ידי הפסקת השימוש בפחם כמקור אנרגיה.

המעבר לשימוש בגז טבעי אינו טרנד חולף

הפחתת השימוש בפחם כמקור להפקת אנרגיה אינה מגמה חדשה במדינות המפותחות. מבט לאחור יראה כי משנת 2007 – שנה בה הייתה צריכת הפחם במדינות אלה גבוהה מאי פעם – ועד היום, השימוש בפחם במדינות ה-OECD ירד ב-24% לערך. למעשה, השימוש בפחם במדינות המפותחות היום דומה בממדיו לשימוש בפחם במדינות אלה בסוף שנות ה-70 של המאה ה-20. אך בניגוד לשנות ה-70, רבות מהממשלות הנוכחיות פועלות לקידום הפסקה מוחלטת של השימוש בפחם במדינותיהם.

התוצאות מדברות בעד עצמן: בשנת 2016 דיווחה סוכנות האנרגיה הבינלאומית שבפעם הראשונה בהיסטוריה, מדינות ה-OECD הפיקו אותה כמות של חשמל באמצעות גז טבעי ובאמצעות פחם, זאת לאחר עשרות רבות של שנים בהן הפחם היווה את מקור האנרגיה המרכזי לייצור החשמל. יתרה מזאת, הצפי הוא שהשנה, שנת 2017, תהיה השנה הראשונה בה הגז יעקוף את הפחם ויהפוך למקור האנרגיה המרכזי לייצור חשמל במדינות ה-OECD. במילים אחרות, מקומו של הגז הטבעי כמקור אנרגיה הולך וגדל וצפוי לחזק  את הדומיננטיות שלו לאורך זמן.

האם ישראל לוקחת חלק במגמה החיובית של מעבר מפחם לגז?

גם בישראל חלה ירידה בשימוש בפחם לשם הפקת חשמל. ירידה זו התאפשרה בזכות הפקת הגז הטבעי ממאגר תמר שהחלה בשנת 2013. עם זאת, לא מדובר בירידה מספקת. 36% מהחשמל הישראלי עדיין מיוצר באמצעות פחם אשר מזיק לסביבה ומזהם את האויר שאנו נושמים. למעלה מ-75% מפליטות המזהמים של תחמוצות הגופרית ומעל 50% מפליטות המזהמים של תחמוצות החנקן מקורן בשימוש בפחם ליצור חשמל.

הזדמנות לביטחון אנרגטי מבוסס גז טבעי

השימוש בגז טבעי לייצור חשמל הוא הרבה פחות מזהם מהשימוש בפחם, זוהי עובדה. עובדה נוספת היא שהשימוש בגז טבעי ישראלי משתלם ורווחי יותר למדינה מהשימוש בפחם ובדלקים מיובאים. נתון שהגיע ממבקר המדינה ממחיש זאת יפה: אם ישראל הייתה מפסיקה להשתמש בפחם לייצור חשמל ב-2015  ומשתמשת במקום זאת בגז טבעי, המדינה הייתה חוסכת קרוב ל-7 מיליארד ש"ח כבר בשנה הראשונה בזכות הפחתת הנזקים הסביבתיים והבריאותיים להם גורם השימוש בפחם.

שר האנרגיה שטייניץ והשר להגנת הסביבה אלקין ניצבים היום בפני הזדמנות להצטרף לרשימת המדינות שהודיעו על סופו של עידן הפחם לטובת שימוש במקורות אנרגיה זולים, נקיים, בריאים וזמינים יותר. המשק הישראלי יכול וצריך להתכונן לעידן החדש שייפתח בשנת 2019: עידן של ביטחון אנרגטי מבוסס גז טבעי – זה הפתרון הנקי ביותר והכלכלי ביותר