לאחרונה פורסמו שמותיהן של החברות הבינלאומיות אשר הגישו למשרד האנרגיה בקשות  לקבלת רישיונות לחיפוש גז טבעי ונפט במים הכלכליים של ישראל. לצד שמות המוכרים לציבור הישראלי כמו חברת אנרג'יאן היוונית, בעלת הזכיונות להפקת גז טבעי ממאגרי כריש ותנין, היו גם מספר שמות המוכרים פחות בישראל, כגון Bharat PetroResources, Oil India, ONGC Videsh וIndian Corporation-. אלה הן חברות הודיות, בשווי שוק כולל של כ-90 מיליארד דולר,  אשר מעוניינות להשתלב בתעשיית חיפושי הגז והנפט במים הכלכליים של ישראל.

פערי האנרגיה בהודו

אין ספק שכניסתן של חברות אנרגיה מהגדולות ביותר בהודו לתחום חיפוש הגז הטבעי והנפט בישראל היא חדשות טובות גם למשק הגז וגם למדינה – בין היתר, זהו בהחלט הישג דיפלומטי של הממשלה. עם זאת, חשוב לזכור שהסיבה המרכזית לעניין הרב של החברות ההודיות במקורות הגז שלנו הוא פרקטי לחלוטין – הודו זקוקה למקורות אנרגיה נוספים. כדי להבין את מימדי הצורך, הנה כמה נתונים: 18% מן האוכלוסיה העולמית נמצאת בהודו, אולם מתוך סך צריכת האנרגיה העולמית חלקה של הודו הינו 6% בלבד. זאת לעומת סין שמאכלסת מספר דומה של אנשים וצורכת 22% מהאנרגיה העולמית, כמעט פי 4 יותר לנפש ביחס להודו, מדינה בה יותר מ-200 מיליון תושבים עדיין לא מחוברים לחשמל.
סוכנות האנרגיה הבינלאומית צופה שבעשרים השנים הקרובות צמיחת הביקוש לאנרגיה בהודו תהיה הגבוהה בעולם, למעשה, על פי התחזיות, 30% מהגידול בביקוש הכלל עולמי עד שנת 2040 יגיע מהודו. כבר היום הודו היא אחת מיבואניות האנרגיה המרכזיות בעולם – 31% מהפחם, 40% מהגז הטבעי ו-83% מהנפט הגולמי מהם מופקת אנרגיה בהודו מקורם ביבוא. הביקוש וצריכת האנרגיה צפויים להמשיך לגדול וכך מוצאת עצמה הודו במרוץ למציאת מקורות אנרגיה נוספים.

כאן ישראל נכנסת לתמונה

שוק הגז הטבעי שהתפתח במדינת ישראל בשנים האחרונות לא נעלם מעיניהן של חברות האנרגיה ההודיות, ובפרט העובדה כי הפוטנציאל במים הכלכליים של ישראל עומד על 6.6 מיליארדי חביות נפט וכ-2,000 BCM גז טבעי. לפיכך, כאשר השיק משרד האנרגיה הישראלי הליך תחרותי שנועד לפתוח את הים בישראל למשקיעים ויזמים מכל העולם, החליט שר האנרגיה ההודי להצהיר כי חברות אנרגיה הודיות ישתתפו בו.

אותו הליך תחרותי היה בהחלט מהלך חשוב של משרד האנרגיה אשר עשה מאמצים למשוך משקיעים חדשים לשוק האנרגיה המקומי וניהל תהליך רציני שחשף בפני משקיעים פוטנציאליים מכל העולם את הפוטנציאל הרב למציאת מאגרי גז נוספים בשטחה של ישראל. עם זאת, יש לזכור שכל זה קרה בתקופה מאתגרת למדי עבור תעשיית האנרגיה העולמית, בזמן שישראל סוחבת על גבה תדמית שלילית שנבעה מתלאות הרגולציה שמנעו במשך שנים רבות את פיתוח מאגרי הגז המקומיים. התוצאה: לשמחתינו חברות האנרגיה ההודיות ואנרג'יאן היוונית הגישו בקשות לחיפוש גז בישראל, אך חברות רבות אחרות העדיפו עדיין שלא להשתתף.

לשחרר את עניבת הרגולציה

ב-2018 עתיד להיערך מכרז נוסף, ולקראתו כדאי לשנות את מגבלות היצוא הקיימות. אחד הלקחים העיקריים מהמכרז הקודם הוא שכדאי לפטור כל מאגר עתידי ממגבלות על כמות הגז שמותר לייצא ממנו. מדינת ישראל נמצאת בזירה תחרותית, ישנן מדינות רבות בהן קיים פוטנציאל לתגליות גז ונפט שמעוניינות למשוך משקיעים לשטחן. כדי להגדיל את מספר השחקנים המעוניינים להשקיע בחיפושי גז ונפט בארץ, הממשלה חייבת לבצע השנה את ההתאמות הרגולטוריות הנדרשות. זה הזמן לשחרר מעט את העניבה הרגולטורית.