תראו מה זה כוחה של תודעה שגויה:
בשנת 2019 – מעל 40% מפליטות המזהמים במשק הגיעו משני מפעלים – תחנות הכוח הפחמיות בחדרה ובאשקלון. שתי התחנות האלה פלטו לאוויר יותר מפי 10(!) מזהמים יחסית למפרץ חיפה.
אבל משום מה על הפחם בקושי מדברים, ועל מפרץ חיפה מדברים המון.
אני חייב להוריד את הכובע למשרד האנרגיה שבשנים האחרונות פעל להפחתה משמעותית של השימוש בפחם. עדיין, בחודשים האחרונים עשינו עבודה גדולה בנושא עם בכירים לשעבר בחברת חשמל, ומצאנו שאפשר ללכת עוד יותר רחוק בנושא הפחם: גם להקדים ל-2024 את מועד ההפסקה של השימוש בו (כרגע ההפסקה מתוכננת ל- 2025), וגם להוריד למחצית את השימוש עד מועד ההפסקה. כל זאת מבלי לפגוע בביטחון אספקת החשמל כמובן.
אתמול הצגנו בוועדה בכנסת את עיקרי המסקנות שלנו בפני אבי דיכטר. איגוד ערים כרמל-שרון ואיגוד ערים אשקלון – תמכו כמובן בתוכנית שלנו. איך לא? אם אפשר להוריד משמעותית זיהום אוויר, ברור שיתמכו.
ואם חוזרים לעניין התודעה שלפעמים לא קשורה לשום היגיון – אני לא מבין ארגונים שטוענים שהם מייצגים את ”הציבור" אבל מתייחסים לנושא הזה בזלזול, רק כדי שיוכלו לתקוף כל דבר שזז בתעשיית הגז. ההצעה שלנו להפחית מידית שימוש בפחם תועיל לסביבה, נקודה. כן, חברות הגז ימכרו יותר גז, אבל זה לא יבוא על חשבון אנרגיות מתחדשות – ולא מצריך תשתיות חדשות. זה רק דורש לסדר מחדש את "תוכנית ההפעלה" הוותיקה הקיימת במשק החשמל, למען אוויר נקי יותר באופן משמעותי, בפחות זמן.
המשוואה פשוטה: הפעלה עונתית של תחנות פחמיות תביא להורדה משמעותית בזיהום האוויר בזמן שנשאר עד שבכל מקרה יופסק השימוש בפחמיות. בנוסף, היא תביא לעוד הכנסה של מאות מיליוני שקלים למדינה כי המיסוי על הגז גדול בהרבה מהמיסוי על פחם. ושוב, זה לא בא על חשבון המתחדשות. איך אפשר להתנגד לזה אם אתה לא סתם אנטי-גז? הרי זה win win לכולם.