כמה דברים שלא ידעתם על הפקת גז בארה״ב

1. רק 26% מהגז שמופק בארה"ב מגיע מבארות גז קונבנציונליות, בדומה לגז שמופק בישראל.
2. 20% מהגז שמופק בארה"ב מגיע בכלל מבארות נפט. כן, בארות נפט מכילות לרוב גם גז, והוא נחשב לתוצר לוואי. פעם פשוט היו שורפים אותו במהלך הפקת הנפט (בכמה מקומות עדיין עושים זאת), אך היום לרוב משתמשים בו כשיש תשתיות הולכה קרובות.
3. 51% מהגז שמופק בארה"ב מגיע מפצלים, בהם מרכיב הגז במקרים רבים הוא שולי מבחינה כלכלית. גם כאן במקרים רבים הגז הוא בעצם Byproduct של הפקת נפט.
4. 3% נוספים מהגז המופק בארה"ב מגיעים ממקורות של Coalbed Methane, שזה בעצם גז שמופק ממרבצי פחם.
5. רוב הגז בארה"ב מבוסס על הפקה יבשתית, ולא ימית כמו בישראל (אוקי, את זה אולי ידעתם).

מדוע אני מספר לכם את כל זה?

מכיוון שהמבנה הכלכלי של פרויקטי הפצלים ושל פרויקטים בהם מופק גז נלווה מבארות נפט, שונה מהותית ממה שאנו מכירים מהפרויקטים בישראל, שמאופיינים בגז יבש עם כמות נוזלים נמוכה מאוד.
כלומר – בארה"ב בחלק לא מבוטל מהמקרים ניתן תיאורטית לתת את הגז בחינם, ועדיין הפרוייקט יהיה רווחי מאוד בגלל תכולת הנפט הקיימת בו.
בגרף המצורף (מסקירה של סוכנות האנרגיה הבינלואמית IEA בסוף 2017), ניתן לראות כי בשני אזורים בהם מתבצעת הפקת גז אינטנסיבית (כתוצר נלווה להפקת נפט), ניתן להפסיד $6 (Eagle ford) ו- $4 (Permian) ועדיין הפרויקט יהיה כלכלי.
אין מדובר באזורים בהם הפקת הגז זניחה. שני אזורים אלו אחראים ליותר מ- 15% מהפקת הגז בארה"ב. אך הנקודה המרכזית היא שהפרויקטים באזורים אלו גם מספקים כמות עצומה של נפט: 1.2 מיליארד חביות ב-2016.
ומה זה אומר?
שאם מאגר תמר לא היה מאגר גז טבעי קונבנציונלי, אלא מאגר עם תכונות דומות למאגרי הפצלים שב- Eagle Ford ו- Permian, אז בנוסף להפקת גז של כ- 10 BCM בשנה, המאגר היה מספק גם את כל צרכי הנפט של מדינת ישראל.
עכשיו אתם מבינים איך אפשר למכור גז במחירי ארה"ב?
ולאלו ששואלים מה היה מחיר הגז בארה"ב טרום ההפקה האינטנסיבית מפצלים, התשובה היא שבין 2000 – 2008 (תחילת מהפכת הפצלים בארה"ב) מחירו הממוצע של הגז בארה"ב עמד על $7.72. גבוה משמעותית ממחירו של הגז בישראל.

אז בפעם הבאה שמישהו יזרוק לכם שמחירי הגז בישראל צריכים להיות גג $3 כמו בארה"ב, תגידו לו שהוא לא ממש מכיר את החומר, ותפנו אותו לכאן.
אני מפנה אתכם לקרוא את ההסבר הנמצא בתחתית הגרף ושם אותו גם כאן:
IEA: "Negative well-head breakeven costs for the Eagle Ford and Permian plays are due to natural gas typically being a by-product of oil production in these plays.
In this case, the revenues of the oil sales would be high enough to justify production of oil even if the associated gas had a negative value.
Although associated gas may essentially be free at the well-head, there are still costs from its gathering, processing and transportation".