מאז היווסדה, ישראל הייתה אי מבודד מבחינה אנרגטית – תלויה במקורות אנרגיה חיצוניים. אולם בעקבות תגליות הגז האחרונות, אנחנו קרובים יותר מתמיד להגעה לעצמאות אנרגטית ולהפוך לגורם אנרגטי אזורי דומיננטי באמצעות ייצוא של גז טבעי למדינות הסובבות אותנו. בנוסף לתמורותיו הכלכליות של יצוא זה, הוא גם יבסס ויחזק באופן אסטרטגי את מערכות היחסים עם המדינות המתונות שסביבנו. בזכות יצוא הגז, מדינת ישראל עומדת בפני כניסה לעידן חדש, שבו נהווה את העוגן האנרגטי אזורי.

שיתוף פעולה ישראלי-מצרי

ייצוא גז טבעי כחול לבן אל שכנתנו ממזרח, ירדן, יחל כבר בשנת 2019; אולם ההסכם שנחתם לייצוא גז טבעי למצרים מהווה את קפיצת המדרגה המשמעותית ביותר בדרך למיצובה של ישראל כגורם אנרגטי אזורי חשוב ומשמעותי. ההסכם עם מצרים, מדינה שבה כמעט 100 מיליון תושבים – המאוכלסת ביותר מבין מדינות ערב –  מהווה הזדמנות אדירה לתעשיית הגז הישראלית, אשר תוביל גם לשדרוג היחסים המדיניים.

בשנים האחרונות המשק המצרי סובל ממשבר גז חמור. בהפקת הגז מהמאגרים הישנים במצרים חלה ירידה תלולה, מה שהוביל להפסקת אספקת הגז אל מתקני הנזלת הגז, אשר בעבר ייצאו כמויות גדולות של גז מונזל לרחבי העולם. חברות בינלאומיות שהשקיעו מיליארדי דולרים בתשתיות ההנזלה המצריות ראו אותן עומדות שוממות, וזאת בנוסף על המחסור שנוצר בשוק המקומי המצרי הצמא לגז טבעי כמקור אנרגיה.
אמנם בשנת 2015 התגלה במים הכלכליים של מצרים מאגר גז טבעי ענק, "זור",אשר הציל את מצרים מפי תהום, אולם מצרים עדיין צפויה לסבול במהלך העשור הבא ממחסור באספקת גז לשוק המקומי וממחסור חמור באספקת גז למתקני הנזלת הגז הממוקמים במדינה. מה שעשוי להחזיר את תשתיות הנזלת הגז המצריות לפעילות מלאה וכן לספק את המחסור בשוק המקומי המצרי הוא הגז הטבעי הישראלי. ההסכם אשר נחתם בין שותפויות "תמר" ו"לוויתן" הוא עדות ראשונה לכך.

וזוהי רק ההתחלה

כבר היום מחזיקה מדינת ישראל בהסכמי ייצוא לירדן ומצריים בסך 10 BCM מדי שנה (שווה ערך לייצוא של מעל ל- 60 מיליון חביות נפט מדי שנה), ובנוסף ל-1000 BCM שהתגלו עד היום במים הכלכליים שלנו קיים, על פי הערכות, פוטנציאל נוסף ליותר מ-2100 BCM נוספים ועוד 6.6 מיליארד חביות נפט.

ההסכם שנחתם עם מצרים לאספקת גז טבעי כחול-לבן הינו יריית פתיחה שתוביל להסכמים נוספים. הוא מהווה עידוד לתעשיית הגז הטבעי הישראלית, שכן לאחר שנוצר נתיב ייצוא מרכזי לייצוא גז ישראלי, חברות אנרגיה בינלאומיות עתידות להפנים את הפוטנציאל הכלכלי האדיר הטמון במשק האנרגיה הישראלי, ויבואו להמשיך בפעילות האקספלורציה והפיתוח לחופי ישראל. היום, יותר מתמיד, אנחנו קרובים להפוך למעצמת גז אזורית.