כיום, מחירי הגז בארה"ב הם מהנמוכים בעולם, אבל זו מציאות חדשה יחסית. עד לא מזמן גם שם המחירים היו גבוהים מבישראל אבל אז הגיעה המהפכה ששינתה את הכל:

מהפכת הפצלים:

בזכות המהפכה הזו מצליחים האמריקאים להפיק הרבה יותר נפט וגז. שתי טכנולוגיות שהבשילו דחפו את התפתחות תחום הפצלים: האחת קידוח אופקי והשנייה הידראוליק פרקינג. השילוב של הטכנולוגיות האלו אפשר הפקה אינטנסיבית של נפט וגז, מאזורים שפעם לא ניתן היה לבצע בהם הפקה מסחרית.

מהפכת הפצלים שינתה מהקצה אל הקצה את משק האנרגיה האמריקאי. לאחר עשרות שנים של ירידה, תפוקת הנפט השנתית בארה"ב כמעט והוכפלה והיא נמצאת כיום בשיא של יותר מחמישים שנה.

הנה עוד כמה נתונים שיעשו סדר:

בארה"ב הרוב המוחלט של מאגרי הגז הם יבשתיים וזולים לפיתוח והפקה. בישראל צריך להשקיע מיליארדים כדי להוציא גז: לקדוח בלב ים, להביא אוניות מיוחדות שיניחו צנרת תת ימית, לתכנן אסדה ימית ועוד ועוד. בארה"ב פשוט קודחים חור באדמה ומחברים אותו לצנרת קיימת. כמה פשוט ככה קל. בעצם, רק 2% בלבד מהגז בארה"ב מגיע ממאגרים ימיים ועוד פחות מכך ממאגרי גז השוכנים בסביבת מים אולטרה עמוקה בדומה למאגרי הגז הישראליים. הלוואי עלינו תנאים כאלה…

יותר מזה: במקרים רבים הגז הוא בכלל תוצר לוואי מהפקת נפט – כלומר ביי-פרודקט של הפקת נפט: האמריקאים מקבלים שניים במחיר אחד – משקיעים בנפט ומקבלים גם גז.

אתם מבינים?

עשרים אחוז מהגז שמופק בארה"ב מגיע בכלל מבארות נפט, בהם הגז נחשב לתוצר לוואי. פעם פשוט היו שורפים אותו, היום משתמשים בו וגם זה רק כשיש תשתיות קרובות.

למעשה, בחלק לא מבוטל מהפרויקטים בארה"ב ניתן תיאורטית לתת את הגז ב חינם(!), ועדיין הפרויקט יהיה רווחי מאוד בזכות הנפט.

משק הגז הטבעי בארה"ב מוצף בכמויות עצומות של גז טבעי כפועל יוצא של הפקת נפט. זה בדיוק מה שהביא לירידה חדה במחירו של הגז במדינה.

מה זה אומר? שלהשוות בין הפקת גז בארצות הברית להפקת גז בישראל זה כמו להשוות בין תפוח לסטייק – כי את שניהם אוכלים.

ועדיין, רוב האמריקאים משלמים על גז יותר מהישראלים! איך? כשמצטטים את המחיר בארה"ב מתייחסים למסוף הנרי האב בלואיזינה אבל, מחיר הגז ללקוחות הסופיים גבוה יותר, כאשר ביותר ממחצית מהמדינות בארה"ב מחיר הגז לצרכנים תעשייתיים גבוה מהמחיר לצרכני תעשיה בישראל.

ועדיין האמריקאים, כמו במדינות רבות בעולם, מכירים ביתרונות של הגז הטבעי ומשתמשים בו יותר ויותר. מהם היתרונות האלו? על זה נדבר בפעם הבאה..