משק הגז הטבעי בישראל הולך ומתפתח, ואחת השאלות שנשאלות היא מהו מחירו של הגז הטבעי בישראל ביחס למחיר בארצות אחרות?
האם הגז הטבעי בישראל זול או יקר ביחס למקובל בעולם? אז לפני שנענה על השאלה הזו חשוב להבהיר כבר בהתחלה: גז בשונה מנפט, זהב או אשלג, הוא לא בדיוק סחורה שניתן לתת לה מחיר נקוב.
כפי שתוכלו לראות בגרף בסרטון, מחירו הממוצע של הגז בישראל (כפי שמפרסמת כאן רשות הגז) היה הנמוך ביותר, מלבד ארה"ב. למעשה, מחיר הגז באנגליה והולנד, שהן מפיקות הגז המשמעותיות במערב אירופה, היה גבוה בעשרות אחוזים לעומת מחירו בישראל.

אלה לא מספרים מפעם. אלו נתונים רשמיים מעכשיו: משנת 2018. ועם מספרים, קשה להתווכח…
עכשיו בואו נסתכל על כך בפרספקטיבה רחבה יותר.לשם כך ערכנו השוואה של מחירי הגז לאורך העשור האחרון.

והנה, מה אנחנו רואים? גם כשמסתכלים על פרק זמן ארוך של 10 שנים, מחיר הגז הממוצע עמד על 7.9$ ליחידת חום באנגליה ובהולנד, 8.3$ בברזיל 7.4$ בתאילנד ו- 4.2$ בארה"ב. המחיר הממוצע המוערך לחוזי גז טבעי נוזלי במזרח עמד בעשור האחרון על  12.8$  –  וכאן בישראל לאורך כל התקופה הזו המחיר הממוצע לא עלה על חמש וחצי.

בשורה התחתונה, סביבת מחירי הגז בעולם היא דינמית. אז נכון, ישנן סיטואציות נקודתיות כשמחירי האנרגיה בעולם צונחים לרמות שפל, כמו שקרה לפני כשנתיים – ומתקבל הרושם שהגז בישראל מתומחר ברמת ייתר, אבל זו אשליה אופטית. נכון להיום וגם בבחינה לאורך זמן רב – סביבת מחירי הגז בישראל לא רק שאיננה גבוהה, במרבית הזמן היא אף נמוכה ואטרקטיבית.