מחירי הגז והחשמל בעולם שוברים שיאים, ובישראל הם בשפל של שנים. דברים שכתבתי ופורסמו היום ב- ICE:
בשבוע נשבר שיא מחירי הגז בהולנד והגיע ל-$13.4 ומחירי הגז בנקודות הסחר העיקריות ביבשת כולה נעו סביב $13 – תופעה שלא התרחשה מאז 2008. באסיה נסקו מחירי הגז הטבעי הנוזלי (LNG) לשיא של 7 שנים וחצו את רף ה-$14, ובארה"ב מחירי הגז ב”הנרי האב” הגיעו ל- $3.8, שיא של 3 שנים. במקומות שונים בארה"ב המחירים האמירו עוד יותר, כאשר מחיר הגז הסיטונאי בקליפורניה (City Gate Price) הגיע ל-$7.
אמנם כיום הולנד גם מייבאת גז אך בפעם הקודמת שהמחיר שם היה גבוה מ$13 (2008) הולנד הפיקה פי שניים מכמות הגז שהייתה צריכה לשוק המקומי. יתרה מכך, מחירי הגז בהולנד נקבעים בנקודת מסחר (HUB) בשם TTF (Title Transfer Facility). מדובר באחת מנקודות הסחר בגז טבעי החשובות והנזילות בעולם.
מספר סיבות יצרו את ה"סערה מושלמת" שהביאה לזינוק במחירי הגז הטבעי בעולם, שנמשך כבר מספר חודשים. עצירת הכלכלה העולמית עקב משבר הקורונה בשנה שעברה, גרמה לירידה חדה ופתאומית בביקוש העולמי לאנרגיה, מה שהביא להקטנת התפוקה של מקורות האנרגיה השונים.
גם החורף הקר בתחילת השנה, לצד השיפור וההנעה מחדש של הכלכלה העולמית, הביא לכך שמלאי הגז הטבעי במקומות שונים בעולם שברו שיאים שליליים. בדרך כלל מלאים אלו מצטברים מחדש בקיץ, כך שבחלקו הצפוני של כדור הארץ הביקוש לגז טבעי נמוך מאשר בחורף. אך קיץ חם והשיפור בפעילות הכלכלית העולמית הביאו לכך שהביקוש לאנרגיה פשוט צמח מהר מהמצופה.
הזינוק במחירי הגז הטבעי לא פסח גם על המתרחש בחלקו הדרומי של הכדור. באוסטרליה למשל, נסחר השבוע הגז הטבעי במחירים גבוהים מ-$10 ובחלק מהאזורים המחיר אף טיפס ל-$15. אוסטרליה הפכה בשנת 2019 באופן רשמי ליצואנית ה-LNG הגדולה בעולם, כאשר היא נוטלת את כתר ההובלה מקטאר. היקף הפקת הגז באוסטרליה עצום – פי עשרה מהיקף ההפקה בישראל כאשר סך הגז המופק במדינה גבוה פי שלושה מצריכת הגז המקומית.
לא מדובר רק בגז טבעי: גם מחירי הנפט והפחם משלימים מהלך עליות מרשים. הנפט נסחר במחירי שיא של שלוש שנים והפחם במחירים של נראו כבר עשור. עליות מחירים אלו משפיעות בסופו של דבר על מחירי החשמל, שבמקומות שונים באירופה הגיעו לשיא של 12 שנה. מכיוון שאנחנו נמצאים עדיין בעיצומו של גל העליות העולמי במחירי האנרגיה, נראה כי עליות מחירים אלו עדיין אינן משתקפות במלואן בתעריפי החשמל לצרכן באירופה, וההנחה היא שמחירי החשמל ביבשת עוד לא הגיעו לשיא.
ומה קורה בישראל?
מתווה הגז הביא, כפי שצפו, לתחרות שהלכה וגברה במשק האנרגיה המקומי בו נסחרים כיום מחירי הגז בשפל של שנים. מחיר הגז הממוצע עומד על $4.76. על פי חברת PLATTS, המחיר בו ניתן לייבא גז נולי לישראל עומד כיום על מעל 13 דולר, כמעט פי שלושה ממחיר הגז המקומי. מאז כניסת הגז הטבעי למשק הישראלי, מחליף הגז הטבעי את השימוש בדלקים יקרים ומזהמים וכתוצאה מכך ירדו מחירי החשמל בישראל ב-20% וכיום הם נמצאים בשפל של עשור.
המאמר המלא כאן