מילון מונחים - גז טבעי | בלוג אנרגטי

מילון מונחים

גז טבעי

גז טבעי הוא דלק פוסילי (מאובן) המורכב מתערובת של גזים פחממניים ואל פחממניים נטולי טעם וריח. המרכיב העיקרי בגז הטבעי הוא מתאן (CH4), והוא עשוי להכיל מרכיבים נוספים כגון: פרופאן, אתאן, בוטאן ופנטאן, שמופרדים מהגז יחד לפני שהגז עובר לצרכן.

גז טבעי משמש כמקור אנרגיה זול, נקי ויעיל. יש לו שימושים רבים בתעשיות מגוונות, כגון חימום, קירור, בישול, התכה והנעה. הוא נוצר בתהליכים טבעיים כאשר חומרים אורגניים נאגרים בעומק רב בתנאי לחץ וטמפרטורה גבוהים, או על ידי מיקרואורגניזמים זעירים המפרקים באופן כימי את החומר האורגני. הוא מופק משדות נפט, מרבצי פחם ולעיתים משדות גז עצמאיים. בישראל התגלו מספר מאגרי גז טבעי תת מימיים ביניהם מאגר תמר, מאגרי כריש ותנין ומאגר לווייתן.

גז טבעי דחוס (גט"ד) הוא גז טבעי הנדחס בלחץ של כ- 250 בר, כך שניתן יהיה לשנע אותו באמצעות משאיות ייעודיות אל צרכני גז אשר אינם מחוברים לצנרת חלוקת הגז הטבעי. בנוסף, הגט"ד משמש בסקטור התחבורה להנעת כלי רכב כתחליף זול ונקי יותר לבנזין, סולר ומזוט.

LNG הוא צורת אחסון של גז טבעי בה הגז מקורר לטמפרטורה של מינוס 161 מעלות עד להפיכתו לנוזל. כאשר הוא במצב נוזלי, הגז הטבעי קל יותר לאחסון ולשנוע. נפחו של הגז הטבעי הנוזלי קטן פי 600 מנפחו של הגז הטבעי במצבו הרגיל וקטן גם באופן משמעותי מנפחו של גז טבעי דחוס. כאשר גז טבעי נוזלי מגיע ליעדו, ניתן לשנות את מצב הצבירה שלו באמצעות מתקני רגזיפיקציה. תהליך הנזלת הגז הוא מורכב ויקר, אך כאשר מדובר בהיקפים גדולים ובמרחק רב משווקי היעד הוא כדאי הן מבחינה כלכלית והן מבחינה בטיחותית.

בישראל הגז הפחמימני המעובה (גפ"מ) ידוע יותר בשם גז בישול. הגפ"מ הנו תוצר לוואי הנפלט במהלך זיקוק נפט גולמי, תהליך המתבצע בבית הזיקוק. הגפ"מ מורכב מתערובת גזים פחמימניים חסרי צבע וחסרי ריח המכילה בעיקר בוטן ופרופן. את הריח האופייני לגז בישול מוסיפים לו באופן מלאכותי כדי שיהיה קל לזהותו. הגז הפחמימני המעובה משווק לצרכים ביתיים ולצרכים מסחריים כגון בישול והסקה, לעיתים הוא משמש גם להנעת כלי רכב. ניתן לאחסן אותו במצב צבירה גזי או נוזלי, אך נוח יותר לשנע אותו במצב נוזלי.

מערכת הצינורות להובלת הגז הטבעי בישראל מורכבת משני אלמנטים עיקריים:

  1. מערכת ההולכה - עורק הזרימה הראשי של הגז הטבעי בישראל. מערכת ההולכה נועדה להוביל גז טבעי בלחץ גבוה של מעל 16 בר, מנקודת האספקה לצרכני גז גדולים כמו: תחנות כוח ומפעלי תעשייה בעלי צריכת אנרגיה גבוהה. מערכת זו גם מובילה את הגז הטבעי לנקודות האספקה של רשת החלוקה. רשת ההולכה מופעלת ומתוחזקת באמצעות החברה הממשלתית נתיבי הגז הטבעי לישראל בע"מ (נתג"ז).
  2. רשת החלוקה – מערכת חלוקת הגז בעצם מתחילה היכן שמערכת הולכת הגז נפסקת ומאפשרת העברת גז יעילה ובטוחה בלחץ נמוך (עד 16 בר) לאזורי תעשייה וצרכנים קטנים. לשם כך הגדיר משרד האנרגיה רשת חלוקה ארצית המחלקת את המדינה לשישה אזורים, שבכל אחד מהם מופעלת מערכת חלוקת גז על ידי מפעיל אחר. מפעילי מערכת הולכת הגז אחראים על חיבור רשת חלוקת הגז לצינורות ההולכה ואילו מפעילי מערכת חלוקת הגז אחראים על התקנת החיבור עבור הצרכן.

BTU / MMBTU - British Thermal Unit

BTU היא יחידת חום בריטית המשמשת להגדרת מידת החום והאנרגיה הדרושה לחימום של פאונד אחד של מים (כ-0.45 ק"ג) ב-1 מעלת פרנהייט (כ-0.56 מעלות צלזיוס). זוהי יחידת המידה המקובלת בישראל לתמחור של גז טבעי, ומכאן גם להערכת שווי מאגרי הגז שהתגלו בישראל. בהקשר של גז טבעי היחידה בה משתמשים היא MMBTU , כלומר מיליון BTU .

BCM (Billion Cubic Meter), TCF (Trillion Cubic Feet)

יחידות אלה מציינות כמויות של גז טבעי. BCM פירושו מיליארד מטרים מעוקבים של גז טבעי. כאשר מדובר בכמויות גדולות מאוד של גז טבעי נהוג לדבר עליהן במונחים של TCF, כלומר טריליון רגל מעוקב, כאשר יחידה אחת של TCF שווה ל- 28.32  BCM. במאגר לווייתן לדוגמה ישנה כמות מוערכת של 621 BCM גז טבעי.

דילוג לתוכן