בשבוע שעבר פורסם ב"כלכליסט" שמשרד האנרגיה קיבל בקשה רשמית מנובל אנרג'י לשנות את הבעלות על נכסי החברה בישראל לטובת שברון.
לפני שאכתוב קצת על המשמעות מאחורי זה, אני חייב להתוודות שרק מלכתוב את המילים "ישראל" ו-"שברון" במשפט אחד זו התרגשות אדירה בשבילי. סוג של חזון אחרית הימים.
במשך שנים, כניסה של ענקית אנרגיה בסדר גודל כזה להשקעה בישראל היתה נראית כמו לעג לרש. הרי עד 2010 היינו מדינה יבשה, וענקי האנרגיה העולמיים היו ממוקדים על יחסיהם עם מדינות ערב. תוך עשור בלבד, המציאות התהפכה.
שברון היא חברת ענק, והיכולות של חברה בסדר גודל שכזה להניע קדימה מהלכים של שיתוף פעולה אזורי הם אדירים. היא יכולה להזניק קדימה את האינטרסים הכלכליים המשותפים של ישראל עם מצרים, ירדן וקפריסין, ולא רק לחזק את ישראל אלא אשכרה להזניק אותה קדימה.
מלבד הנכסים העיקריים של נובל באזור (תמר ולוויתן), שברון מקבלת מנובל גם שני רישיונות חיפוש גז במצרים – והם מצטרפים לעוד שלושה רישיונות חיפוש קיימים. בנוסף, מקבלת שברון נתח במאגר הגז אפרודיטה שבקפריסין.
על מנת שאזור מזרח הים התיכון יממש את הפוטנציאל האנרגטי הטמון בו, נדרש שיתוף פעולה הדוק בין המדינות הפועלות. המדינות המתונות כבר התאגדו באחת המסגרות המעניינות ביותר על המפה העולמית – פורום הגז של מזרח הים התיכון – ומובילות אותו מצרים וישראל (ושמדינות חדשות עושות איתנו שלום וקולות של שלום, לכו תדעו עד לאן זה יכול להגיע). שברון היא ענק עם ידע, מקצוענות וכיסים עמוקים, והיא מתאימה ככפפה ליד על מנת להפוך למובילה אזורית שתזניק את כולנו קדימה. גם בהיבט הגיאו-פוליטי.
אני מקבל הרבה פניות ושאלות על ההשלכות, וגם תהיות למה אין הסברה לציבור על המשמעות של כניסת ענקית כזו למאגר הכי גדול בישראל. אנשים שמתעניינים בכלכלה מתים לדעת פרטים, להבין השלכות גיאו-פוליטיות ופיננסיות. אני מניח שברגע ששברון תגיע הנה פיזית, תהיה יותר תקשורת שתסביר את זה. לדעתי, גם כתבים כלכליים פשוט עוד לא מעכלים את הסיפור מרוב שזה אירוע תקדימי וגדול. עד אז, למי שרוצה עוד פרטים לגבי המשמעויות, אני מצרף בינתיים כמה מאמרים באנגלית.
https://asiatimes.com/2020/07/chevron-deal-ends-israels-energy-isolation/
https://www.wsj.com/articles/chevron-pursues-exploration-deal-in-iraq-11597677403
https://www.inss.org.il/publication/chevron-in-israel/
https://blogs.timesofisrael.com/chevron-an-opportunity-israel-must-seize/
https://www.jpost.com/jpost-tech/chevron-could-open-israels-energy-market-to-asia-635837