האזנתי היום לתוכנית של בן כספית וינון מגל, תוכנית שאני נהנה להקשיב לה. אך ציער אותי לראות שנושא הגז נכנס שם לוויכוח הפוליטי, כי ברגע שהגז נכנס לוויכוח הפוליטי אפשר להיות בטוחים בדבר אחד: לא יגיעו למסקנות הנכונות ולא יבינו כלום.
אל תחפשו את הפוליטיקה בתחום הגז. מי שהוא ״אנטי-גז״ כבר אמר שלעולם לא יהיה יצוא למצרים וירדן ושהכניסה של שברון הענקית שתפתח את האזור ורואה פה עתיד – זה אסון. באותו אופן, מי שמנסה לחזק את העמדה הפוליטית שלו דרך מחירי הגז – לא יבין אותם לעולם.
זה תחום סופר מורכב ותנודתי. יש מחירי חוזים ארוכי טווח ויש מחירי ספוט (ספוט זה מכירת גז מזדמן כקומודיטי), ולפעמים הפער ביניהם עצום ולפעמים הוא קטן. יש גז זול (ואפילו חינם) שהוא מוצר נלווה לנפט (בעיקר בארה״ב, שם הגז אכן זול במיוחד), ויש פרויקטי גז נפרדים ויקרים, בין אם ביבשה או בים. יש מיליון פרמטרים, ובשנה האחרונה – עקב הקורונה – השוק היה עוד יותר תנודתי ולא משקף מצב יציב. עדיין – גם עכשיו המחירים בחוזים חדשים בישראל לא יותר יקרים ממה שקורה ברוב העולם.
נכון ל–8 לאוקטובר (המידע המעודכן ביותר שיש על פי סוכנות המידע PLATTS)המחיר באנגליה – 4.99; הולנד – 4.71; גרמניה 4.77. בישראל (על פי הפרסומים בעיתונות) טווח המחירים בחוזים החדשים עומד על 3.8-4.8 דולר.
בנוסף, אם עושים השוואות מחירים למדינות אחרות, צריך להסתכל על תקופה כדי לקבל פרספקטיבה. תראו את הגרף המצורף: בכל מדינות אירופה, מחירי הגז במהלך העשור הקודם היו גבוהים משמעותית מבישראל ב- 70% מהזמן. ההשוואה בגרף היא לאנגליה ולהולנד שהן מפיקות גז גדולות הרבה בהרבה מישראל, ורוב הזמן המחירים שם גבוהים יותר.
בקיצור, אם כבר דנים על הגז – תעשו טובה – תקשיבו לאנשי מקצוע. תהיו בטוחים שאף אחד לא יבין יותר או ידע את האמת אם זה יהיה דיון פוליטי.
מקור נתונים לגרף – בלומברג