אחת ולתמיד – למה הכסף לקרן העושר יתחיל להיכנס רק השנה ולא כפי שהעריך בזמנו בנק ישראל?
התשובה פשוטה: כי סטנלי פישר ומומחי הבנק לא חזו את הבלאגן העצום שעשו מתנגדי הגז, שהביא לדחייה של 4 שנים בפיתוח משק הגז הישראלי. זהו. לא קונספירציה ולא נעליים.
ובהרחבה למיטיבי לכת:
1. היסטוריה: מאגר תמר התגלה בינואר 2009. פיתוחו החל ב-2010; לוויתן התגלה בדצמבר 2010; חוק שישינסקי – מרץ 2011.
2. אחרי שישינסקי תמר היה בפיתוח מואץ, ולוויתן היה בשלבים ראשוניים של בחינת אפשרויות הפיתוח.
3. באוקטובר 2012 פורסם שענקית האנרגיה האוסטרלית וודסייד רוצה לרכוש נתח מלוויתן ולהתחיל לייצא ממנו גז נוזלי למזרח. מחירי הגז הנוזלי היו אז 13-20 דולר ליחידת אנרגיה.
4. מצגות משרד האנרגיה מאפריל 2013 (קצת לפני אישור המלצות ועדת צמח) כבר שיקפו את ההתפתחויות החיוביות. התחזיות הראו שמאגר לוויתן יחל להפיק גז כבר ב-2016 (בפועל ב-2019) ושהיצוא יחל ב-2017 (בפועל ב-2020).
5. ביוני 2013 הציג סטנלי פישר את הערכות בנק ישראל להכנסות המדינה מהגז. המצגת שלו הציגה מספרים פנטסטיים שחזו שב-2018 יחלו הכנסות היטל שישינסקי. זה בהחלט התאים למציאות באותה תקופה: פיתוח מהיר ומחירים עולמיים גבוהים.
6. הבנק חזה שב-2017 הכנסות המדינה מתמלוגים בלבד (החלק הכחול בגרף) יגיעו ל-1.8 מיליארד שקל. ההכנסות בפועל עמדו על פחות ממחצית.
7. הנקודה שהכי חשוב להדגיש היא שהכנסות המדינה מתמלוגים לא קשורות להוצאות או לרווח. השיטה פשוטה – המדינה מקבלת 11.5% מהמכירות. אין קונספירציה: המכירות פשוט היו יותר נמוכות. תחזית בנק ישראל לא לקחה בחשבון ששוק הגז יתקע במשך שנים כפי שקרה בפועל.
8. כשהשוק העולמי רתח וודסייד התקרבה לישראל, אבל אז התחיל הבלאגן: המתנגדים פתחו במערכה כוללת. ברגע האחרון וודסייד החליטה שהיא לא רוצה להסתבך בבוץ הישראלי ונסה מכאן. המתנגדים ניצחו.
9. תעשיית הגז הישראלית לא ויתרה על חלום היצוא לאחר נטישת וודסייד וב- 2014 קודמו הסכמי יצוא למצרים ולירדן. במשך שנה קודם מו״מ כדי לקבל אישור מהממונה על ההגבלים דיוויד גילה, להסדרת נושא הבעלות על המאגרים.
10. לחץ עצום של מתנגדי הגז על דיויד גילה, הביא לסיבוב פרסה של גילה ברגע האחרון. כך המשיכה הסאגה הארוכה שהסתיימה אחרי 4 שנים עם מתווה הגז שאיפשר את המשך פיתוח המאגרים.
11. אני לא חושב שמתנגדי הגז פעלו בזדון. הם פשוט לא מבינים מהחיים שלהם, מוחים, צועקים, בטוחים שכולם רמאים, ונוהים אחרי תיאוריות קונספירציה. בכל פעם תיאוריה אחרת, בלי להבין שהם אלה שמנעו את הפיתוח, שבגללו התעכבו ההכנסות, שבגללן התעכבו התמלוגים, ולכן מתעכב גם מילוי קרן העושר.
12. כן, ההכנסות היו יכולות להיות היום הרבה יותר גבוהות – אפילו להגיע קרוב לתחזיות של בנק ישראל. מתנגדים יקרים, יש סיכוי שבמקום להחליט שיש קונספירציה ואז לנסות למצוא לה ״סימוכין״ בכל מני תאוריות תלושות, פשוט תתעמקו בחומר ותהיו מקצועיים? מזל שלא הקשיבו להם עם המתווה ומזל שגם היום לא מקשיבים.