לאחרונה התקיים באיסטנבול קונגרס הפטרוליום העולמי ה-22, אשר סיפק כמה וכמה כותרות מעניינות שקשורות לתעשיית הגז בישראל. הפרסומים כללו דיווחים על שיתופי פעולה צפויים בין ישראל להודו ועל תמיכתה העתידית של ארה"ב בהקמתה של צנרת גז טבעי בין אירופה לישראל.

שר האנרגיה, יובל שטייניץ, אשר עמד בראש המשלחת הישראלית לקונגרס, התייחס בנאומו לביקוש המקומי לגז טבעי. לדבריו, צריכת הגז בישראל צפויה לגדול באופן דרמטי, והנתונים אכן תומכים בטענתו: בעשור האחרון שיעור הצמיחה בביקוש לגז הטבעי בישראל עמד על ממוצע של 17.5% בשנה, זהו שיעור הצמיחה הגבוה בעולם לתקופה זו. בעקבות הצמיחה בביקוש, חלקו של הגז הטבעי בתמהיל הדלקים של ישראל הגיע ליותר מ-33%. שטייניץ אף הציב יעד צריכה של 25 BCM גז טבעי מדי שנה בעשור הבא. לשם השוואה, בשנת 2017 הצריכה בישראל צפויה לעמוד על 10 BCM בלבד.

ממתינים ללווייתןפוסטר של קונגרס הפטרוליום העולמי ה-22

הגידול המשמעותי בביקוש לגז הטבעי בישראל נובע מהפיתוח המהיר של מאגר תמר, אולם כיום קצב הצריכה צפוי להיחלש מסיבה פשוטה – ההיצע מוגבל. הגורם למגבלת ההיצע הוא העיכוב בפיתוחו של מאגר לווייתן הנובע בתורו משינויים רגולטוריים שעיכבו את פיתוחו במספר שנים. למעשה, ההיצע הנוכחי של הגז הטבעי בארץ אינו מספק מענה ראוי לביקוש ההולך וגובר בקרב הצרכנים הישראליים, הואיל ומערכת אספקת הגז הנוכחית לא מאפשרת את המשך הטמעתו של הגז הטבעי במשק.

המהלכים הרגולטורים חסרי התקדים שנעשו בשנים האחרונות גרמו לאווירה של חוסר ודאות במשק האנרגיה המקומי. לכן, רק בשנת 2019, כאשר יושלם פיתוחו של מאגר לווייתן, נוכל ליהנות מהגדלה משמעותית של היצע הגז הטבעי, אשר יסופק למשק הישראלי באמצעות שתי מערכות גדולות, בלתי תלויות, ובעלות יתירות רבה, יחד עם המצוף לייבוא גז נוזלי הממוקם אל מול חופי חדרה, ועם פיתוחם הצפוי של מאגרי כריש ותנין. רשת אספקת הגז צפויה להתפתח וצרכני גז נוספים צפויים להצטרף למעגל, ביניהם מפעלי תעשייה וכלי רכב שיעברו לשימוש בגז טבעי דחוס במקום הדלק והפחם המזהמים.

מה הרגולטור צריך לעשות כדי שנעמוד ביעד הצריכה שהציב שטייניץ?

על מנת לעודד את הרחבת השימוש בגז, הרגולטור הישראלי חייב לקדם את הקמתן של תחנות כוח חדשות המונעות באמצעות גז טבעי על פני תחנות כוח פחמיות. בנוסף, עליו למתן את המתווה המוצע על ידי משרד האוצר לפיו יועלה מס הבלו ולפעול להורדת חסמים בירוקרטיים העומדים בפני מפעלי תעשייה קטנים ובינוניים. על פי דבריו של שטייניץ בקונגרס העולמי בטורקיה, נראה שמשרד האנרגיה עולה על המסלול הנכון.