ב-28 בספטמבר 2017 הכריזו כותרות העיתונים ואתרי החדשות שבג"ץ קבע כי "ניתן להגיש תובענה ייצוגית נגד מונופול הגז" (Ynet), אולם רבים פירשו זאת באופן מוטעה, שלא לומר פופוליסטי ומסולף. יושב ראש מפלגת העבודה, אבי גבאי, אף טען "שהעיון אומר בעצם שחברות הגז יכולות לגבות מחיר סביר ולא את המקסימלי והלא סביר שנקבע במתווה".
זהו כמובן ניתוח שגוי של המציאות, המצאה מוחלטת שאינה קשורה לדבריו של בית המשפט. למען הסדר והבהירות, בואו נחזור ונגולל את תקציר האירועים הקודמים. באופן מדוייק יותר:

מחירי הגז בבתי המשפט

בשנת 2014 הגיש צרכן של חברת החשמל בשם משה נזרי בקשה לבית המשפט המחוזי, לאישור תובענה ייצוגית בנוגע למחירי הגז..

בתגובה, פנתה שותפות תמר אל בית המשפט העליון בבקשה לפסול את הדיון בבקשה, משום שהנושא כבר נדון במסגרת הבג"ץ שהוגש בעבר נגד מתווה הגז. אותו בג"ץ שהכשיר את מתווה הגז ובכלל זה את החלק שעסק במחיריו.

האירוע שעלה לכותרות בספטמבר האחרון הוא החלטת בית המשפט העליון לדחות את בקשת שותפות תמר ולהחזיר את הדיון אל בית המשפט המחוזי בכדי שזה יחליט האם לאשר את בקשת התביעה כתובענה ייצוגית.

זה הכל. בג"ץ בסה"כ החליט לאפשר את הדיון בתובענה. פירוש ההחלטה איננו אישור התביעה כייצוגית, זה ייקבע בבית המשפט המחוזי.

מחירי הגז בעולם

אם אנחנו כבר דנים במחירי הגז בישראל, אנצל הזדמנות זו כדי לשוב ולהזכיר שעיון בנתונים ממדינות שונות בעולם אף מוכיח כי מחיר הגז במדינת ישראל איננו גבוה במיוחד:

מחיר הגז בישראל, בממוצע, הוא 5.28$. על פי נתוני משרד האנרגיה של הודו, מחיר הגז הטבעי המופק מפרויקטים של מים עמוקים במדינה עומד על 6.3$. המחיר בהודו מתשנה פחם בחצי שנה והמחיר הנוכחי בתוקף עד מרץ 2018. מחיר הגז המופק מפרויקטים דומים במצרים הוא $5.88 ובארגנטינה – 7.5$.

כמה נתונים נוספים: על פי נתונים שעודכנו ביוני 2017, מחיר הגז בברזיל עומד על $7. נכון ל27 בספטמבר 2017 מחיר הגז באנגליה עומד על 6.22$ ובהולנד – 6.03$. ונתון אחרון לעת עתה, מחיר הגז באוסטרליה, נכון ל28 בספטמבר, הינו 6.7$.

בשורה התחתונה: מחיר הגז בישראל, בהשוואה לעולם, רחוק מלהיות מחיר מופרז.